Op 6 mei 2016 stuurde GroenLinks Nissewaard een brief aan de gemeenteraad met betrekking tot de besteding van WMO-gelden. Inmiddels hebben we een update.

Op 6 mei 2016 stuurde GroenLinks Nissewaard een brief aan de gemeenteraad met betrekking tot de besteding van WMO-gelden. https://nissewaard.groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-stuurt-brief-aan-gem…

Vanuit de media hadden wij vernomen dat gemeente miljoenen overhouden op het voor het WMO bestemde budget. Het zou hier om 90% van alle gemeenten gaan. Onze vraag aan de gemeente was dan ook als volgt: ‘We vragen u hoe de situatie in de gemeente Nissewaard betreffende dit onderwerp is. Als er in onze gemeente ook gelden voor dit doel overblijven, dan zijn we benieuwd naar de oorzaken daarvan en wat er vervolgens met deze “niet opgenomen” gelden zal gebeuren.’

De gemeente Nissewaard geeft toe dat deze situatie ook geldt voor onze gemeente. Er wordt dus inderdaad geld overgehouden binnen dit budget. Hierbij wordt als reden aangevoerd dat ondanks de objectieve criteria voor de verdeling van geld op domeinen, dit niet altijd de realiteit blijkt. Oftewel; er blijkt volgens de gemeente minder geld nodig te zijn voor WMO dan dat er gebudgetteerd was.Dit zal veel mensen wat vreemd in de oren klinken. Want hoe zit het met de verhalen in de media van cliënten die te weinig of zelfs geen hulp krijgen? Er wordt door de gemeente Nissewaard gekozen om het sociaal domein als geheel te zien en hier een budget aan te koppelen. Zo is het volgens de gemeente Nissewaard mogelijk het geld daar in te zetten waar het nodig is. Als er op het ene punt geld over is, dan kan dat naar het andere punt. Wel allemaal binnen het sociaal domein.

Op lange termijn (vanaf 2018) verwacht de gemeente Nissewaard bij gelijkblijvend beleid vanwege rijksbezuinigingen een tekort op het sociaal domein als geheel. ‘Het is daarom van belang om in te zetten op transformatie om zo te zorgen dat geen budgetoverschrijding plaats vindt.’, aldus de gemeente. Het oormerken van geld gebeurt dus nog niet, behalve het toeschrijven aan het sociaal domein. GroenLinks ziet liever dat het geld wel geoormerkt wordt, zodat het ook daadwerkelijk daar terecht komt waar het nodig is.

GroenLinks is erg benieuwd hoe de gemeente Nissewaard dit op een sociale manier gaat bereiken. Want burgers die niet (genoeg) zelfredzaam zijn moeten wel de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Wij blijven ook dit proces uiteraard scherp volgen.